MikegoesAsia.reismee.nl

Kyoto en Nara

Men volgende stad is Kyoto , bekend van Kyoto-norm voor milieu . Omdat er veel oude woningen en tempels staan , begrijp ik waarom ze zo begaan zijn met milieu . Maar dit is zekers niet te merken om straat qua verlichting en het verkeer .

Men eerste bezoek is aan het manga-museum met enkele buitenlandse BD . Het is vooral een bibliotheek waar je buiten of binnen de boekjes kunt lezen . Men laatste kasteel bezoek staat ook nog geprogrammeerd , Nijo -castle . Het beroemde Himeji-castle wa verder op in Japan is men aan het renoveren waardoor ik het gechrapt heb van men lijst en gezet op de lijst ' volgende keer in Japan' .

In het weekend is Kyoto één van de drukste plekken in Japan , er komen hier per jaar enkel al 50miljoen Japanners op bezoek om de heuvels met tempels te bezoeken . En dat had ik snel door op die zaterdag . Maar snel andere oorden opgezoct nl Inari Torri . En bergop met honderden Torri's ( rode poorten) , de weg slingert naar boven tussen de poorten door . Zo schitterend mooi .

Tijdens de avond wandel ik terug naar hotel door Gion-wijk (oude huizen) waar je regelmatig een Geisha of Maiko tegen komt die op haar houten schoeisel richting een afspraak trippelt . Zeer leuk om te zien maar na enkele dagen ben je dat al gewoon . Later op de avond nog een Irish pub met onze ierse vriend . Wel veel toeristen , westerse inwijkelingen of verkopers in deze pub . Het zorgt wel voor leuke babbel .

Een dagje Nara dat bekend is voor zijn grote houten boeddha en tempels errond maar ook voor zijn loslopende herten . Een echte kinderattractie dus , je kunt ze voederen met (tekopen) koekjes . Ze lopen vrijrond , zelfs aan de tempels . Een leuke dagtrip dus .

Men laatste dag Kyoto trek ik rond met een Australier , die in de foodmarket een duur fileermes koopt want het blijkt een beginnende chefkok te zijn . Japanese messen zouden zeer goei merchandise zijn (130euro) . Dus het wordt een culinair dagje met bezoek aan gouden tempel en vele snacks onderweg . Als toppunt een Kyoto-sushi resto'ke waarop tradionele manier nog gemaakt wordt . We kiezen een superbowl met speciale sushi . Mmm zeer lekker maar ook wa teveel voor beide . Hierna ga ik de tempels bezoeken die zaterdag te druk waren .

Nog een avondwandeling naar tempels langs mooie tradionele huisjes maken me Kyoto bezoek af .

Kyoto heeft meer tradionele waarde dan Tokyo (maar ook wel genoe winkelstraten )

bye

michel