MikegoesAsia.reismee.nl

Hiroshima , de verwoeste stad

Het eerste en ook het belangrijkste dat je moet bezoeken is Memorial Peace Park met bijhorend museum en als afsluiter de A-bomb dome . Dus tja na het inchecken zal ik dat maar doen .Tijdens het bezoek in het museum , waarvan je niet echt happy wordt , begint het heftig te regenen . Dat maakt het alleen maar bedrukter . Snel nog foto's in de regen van het park en de Dome . Wat vooral veel betekenend is voor Hiroshima : de papieren vogel (crane) van Sadako Sasaki . Een heel triest maar belangrijk verhaal . (google haar naam eens)

Savonds nog steeds regen maar samen met Paolo , Italiaan die 2 weken japanese cursus had gevolgd , gaan we teppanyaki proberen . Maar we gaan verkeerde klein resto'ke binnen . De vrouw maakt voor ons Okonomiyaki , soort pannekoek gevuld met soort sla , soja en wa je nog wil . Terwijl praten we in beetje engels/japans met de oudere man naast ons . het worden zeer komische , beetje speelse babbels . Ik leer ook over de rare zinsbouw van het Japanees . Later op de avond (middernacht) hoor ik dat Rusland en Qatar de wk's mogen organiseren . Qatar wat een voetbaltraditie hebben ze ?

Men gereserveerd bezoek aan madza-fabriek is het eerste feit van deze dag . Het is een zeer groot complex , ze hebben de langste verkeersbrug in hun complex . We hopen de 7km lange productielijn te mogen aanschouwen . Na 1h veel blabla over geschiedenis , motoren en hun 'groen aspect' zien we van bovenaf een klein deel van hun assemblage-lijn . Ze maken 5 verschillende modellen doorelkaar op die lijn . Zeer leuk om eens te zien . Na dit bezoekje profiteer ik van het zonneke en ga terug naar Peace park . Onderweg koop ik een leesboek van Murakami 'Norwegian wood' die deze maand in Japan in de cinema komt . Nog snel een pagode op de heuvel bezoeken en de dag is weer om . We bezoeken een plaatselijk resto'ke waar je bijna alles zelf moet grillen of koken , ja zelfs je rijst dat 20' tot 30' duurt . Dan maar zonder rijst vandaag . Als afsluiter (dankzij tip hostel) naar 8jarig bestaan van een Irish pub waar ik meteen wa beelden van Europa-leaque kon zien terwijl er een gelegenheisgroepje speelde .

Een dagtripje naar het eiland Miyajima . Dankzij mij JRpass kan ik deze trip nog gratis doen . Het eilandje is bekend voor zijn 'floating Torii' (drijvende oranje poort) . Doordat ik morgens er al ben zie ik de Poort bij hoogwater en laagwater (dan kun je erna toestappen) . Na enkel tempels , één met kleiveel leuke beeldjes , ga ik beginnen aan een 2,5km lange beklimming van de berg . Daarboven heb je dan een zeer knap uitzicht over het eilandje en omstreken . Terug 2,5km afdalen doet me honger krijgen in goei warm noodle-soepje .

Terug in Hiroshima eet ik nog enkele plaatselijke lekkernijen (gyoza , soort dumpling) en verken ik de straten tijdens late avond . Om enkele avondfoto's van de A-bomb dome te nemen .

Meer kan je in Hiroshima niet doen . Voor de rest wat uitstapjes naar andere steden errond .

Men JRailpas is nog maar 1dag geldig dus ga ik best naar de verste stad op men lijst : Nagasaki . Deze stad kreeg de 2de A-bomb op zijn dak . Waarom een tweede als je weet hun verwoestend de eerste al was ???

bye

michel brings Peace ( from peace city)

ps kreeg van oudere dames een boekje quasi 'de wachttoren' :-)

ze zijn overal

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!