MikegoesAsia.reismee.nl

10 dagen Phnom Penh


Bij aankomst in Phnom Penh airport zie je meteen al het chaotische van cambodja en hun mensen . Wachtrijen bestaan niet , de mensen drummen voor je om hun visa te kunnen verkrijgen . next time e-visa voor mij :-)
Ik word opgewacht door een feestelijk opgetutte sofie en een goei maat die ons met tuktuk naar Me Mates zal brengen . Ze waren verrast want sofie had niet gezegd wie er kwam logeren .
Omdat het zo laat is , had ze zelf een take-out fried rice chicken voorzien . Dus fantastisch begin voor me .
De eerste dagen is het wat ontmoeten van vrienden zowel degene die in Me mates werken als de andere . Zelfs een bezoekje aan sofie haar familie ( voor de derde keer al) op het platteland . Wat altijd wel een leuke ervaring is .
Elke keer als ik terugkom in PPenh is er weer een groot deel van de stad verandert of aan het veranderen . De oude backpackersarea rond het meer is aan 't leeglopen omdat bouwfirma's er sjeik gedoe willen zetten .
Oudjaar komt eraan maar ze vieren dat echt iets minder feestelijk dan wij , er is wel een groot vuurwerk maar niet het sameneten met grote groep enzo . Maar het was wel een leuke overgang .
Op de vooravond van het nieuwe jaar vond ik een belgische resto'ke 'la patate' met zeer goei frieten maar iets minder stoofvlees .
Samen met de 3 meiden gaan we op nieuwjaarsdag de stad uit naar een relax drinkhutje om te kaarten . Dit is echt geen barang (vreemdelingen) te zien . Maar is wel zeer relaxe dag zo . Terugkomend vandaar krijg ik de rode zonsondergang te zien . Later die zelfde avond gaan we met paar van de werkers uit me mates naar ' the heart of darkness' ( ooit men favoriete club) maar het valt weeral wa tegen . Goei muziek maar stillekesaan meer een pick-up club voor oudere gasten die een cambodiaanse willen ( bargirls ) . Volgende keer maar weer naar de echt cambodiaanse clubs .
Nu ga je denken : wat heeft hij nu bezocht in Cambodja ?
Voor de tweede keer het koninklijk paleis en voor de eerste keer : Oudong , 40km ten noorden van de stad ligt de koninklijke begraafheuvel . Ooit was Oudong de hoofdstad van cambodja . Maar veel zie je er niet meer van . Zeer intressante dag met dank aan de 2 jonge gidsen die rond ons hingen .
Behalve wat tijd maken voor vrienden , het plannen van reizen doe ik niet veel speciaals in Phnom penh . De voorlaatste avond nemen men vriendinnen me mee naar een plaatselijke karaoke-bar . Het lijkt op een badkamer ( witte tegels tot tegen plafond) met een oude tv en zeer grote boxen . In de keuken van dat gebouw zetten ze dan karaoke cd op en af en toe moet je vragen om andere liedjes omdat je zelf niet kunt kiezen . Ik zal maar zwijgen over de veel te luide en slecht afgestemd lawaai . Maar het was wel een belevenis om de jonge meiden al die dramaliedjes te horen zingen in het Khmer .( geen engelse songs)
Zo eindigt men bezoek aan Cambodja , een land waar ik van hou maar ook tot nog de kriebels van krijg .
Dan maar bezoek aan Kuala Lumpur en hopelijk daar bezoekje van de 2 maten die ik leerde kennen in Korea .
bye
michel

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!