MikegoesAsia.reismee.nl

Yogjakarta

De rit van Pangan naar Yogja is meer dan 8 uur in een minibusje . Het eerste gedeelte gaat over zeer slechte wegen , je haalt nog niet eens 30km/h . Na 3uur opspringende rit wisselen we van chauffeur . Deze denkt dat hij een race aan' t rijden is door het berglandschap ( gelukkig is de weg beter dan ervoor) , best da je slaapt want de manier en snelheid waarmee hij tss verkeer laveert is niet goed voor je ogen . Al bij al komen we heelhuids aan in Yogjakarta .

Na 2 hotels besluiten we voor 1001 Malam (nacht) , beetje prijzig maar zeer mooie kamer en terras . Ook nog vriendelijk personeel maakt dit ons hubspot in Yogja voor een dikke week . We verkennen de buurt en zien de indonesische Jimi Hendrix optreden in Bintang cafe . Lekker bluesrock kan deugd doen na lange bursit .

De stad is al veel beter dan Jakarta ( kan nie anders :-)) . Er is ook al wat meer te zien : sultan's palace , waterpaleis , de verdwenen vogelmarkt . We chillen in een leuk artistiek cafeke met een zeer lekker kruidenthee . Rond 16H verwacht men 2 reisgezellen van Pangan in men hotel te Yogja . Ze zijn ook zeer tevreden over de accomodatie . Elke dag is er wel een stortbui van 30' tot 2uurtje lang .

Vanuit Yogjakarta kan je verschillende dagtripjes doen : Borobudur , Merapi en het dichtbijgelegen Prambanan . Wij kiezen niet voor de snelle rush door de bezienswaardigheden maar kiezen voor langer verblijf in Borobudur (2nachten) , Dieng plateau , Merapi en Prambanan ( met fiets) .

Prambanan zijn Hindu tempel die een goei 15km van uit de stad liggen . Oke tijd voor nog eens men fietsbenen boven te halen . Men maten gaan met de brommer maar doen een langere toer . Met wat geluk komen we juist samen op de parking van de tempel . Het zijn zeer mooie tempels maar na Angkor Wat zal je nooit die grote ' WOOOW' nog uit je mond kunnen toveren . Na deze tempel fiets ik nog wa rond naar wa kleinere tempels in de buurt om dan door gezellige dorpjes terug te fietsen naar de stad waar er al dreigende donkere wolken overschuiven . Oef op tijd in hotel want er valt een dikke regenbui uit .

We relaxen met de groep en komen in contact met 2 nederlandse meiden in ons hotel . We zijn nu al met 6 . We doen wa we willen overdag maar savonds met de groep samen eten .

Men 3 dagtrips zal ik in volgende verhaal beschrijven

Thanks

Michel

PS in Yogjakarta zitten veel Batik-verkopers die je uit de tempel naar hun batik willen lokken . best wel ambetant gezever zo . Maar we negeren die gasten compleet , we maken ze zelfs wat ambetant . :-)