MikegoesAsia.reismee.nl

Borobudur , Merapi & dieng plateau

Dit zijn onze uitstapjes met prive-chauffeur voor ons drieen .

Borobudur staat op de Unesco-lijst , wat je direct aan de prijs van het ticket kunt vaststellen . We gaan in dat dorpje 2 nachten overnachten zodat we tijd hebben voor de zonsopgang en de omgeving wat te verkennen . Doordat je overnacht in het dorpje ( zowat als Beerzel) krijg je 50% korting op je inkomticket wat toch 7 dollars is .

De jonge gasten verwennen hun enigste gasten met verhalen en regelmatig brengen van thee en koffie . Tophoteleke dus . Behalve de moskee die je om 4h30 uit je bed zet :-) Maar daar gaan we de eerste dag geen last van hebben want we zijn al op voor de zanger gaat beginnen . Achterop de moto bij de jonge gastjes rijden we naar een berg om de zonsopgang over de vallei en tempel te zien . Mooie plek maar de mist trekt niet echt op , ze wordt erger . Een lekker thee vanaf dit uitzicht maakt dat wel goed . Later de dag bezoeken we de tempel . Zeer grote tempel maar toch kan ik niet meer de ' Woooouw' uit men mond toveren . Dit dankzij men bezoek aan Angkor Wat die al de tempelbezoekjes erna beinvloed . Er lopen veel jongeren- schoolkinderen rond die maar al te graag met je op de foto willen . Egostrellend :-)

In de namiddag wil ik nog fietstochtje doen maar de regen wijzigt men planning . Een lekker Martabak ( soort zachte cake met vulling) en Roti Bakar ( luchtige gebakken brood met vele boter en jam) maken deze namiddag toch nog plezant .

De dag erna worden we opgepikt om naar Dieng plateau te reizen ( 3uurtjes van daar). Dieng plateau is berglandschap met tempel , groentenvelden op de heuvelzijde . Tijdens een stop wenken enkele vrouwen van de velden me om hun middaglunch met me te delen . Zeer lekkere patatjes in groene saus en wat snacks mmmm

De rit gaat verder door het berglandschap langs tempel , zwaveldampen en groot meer met telkens als achtergrond enkele vulkanen . Dit wordt onze lange dagtrip om terug te keren naar Yogjakarta door een hevige regenbui - donkerbliksem door het berglandschap . Dit was echt een helse rit met die bliksem vlak naast . Een dikke pluim voor onze oude chauffeur .

Na 2 dagen relaxen in Yogjakarta is onze laatste dagtrip naar Merapi , de vulkaan die eind vorig jaar nog lava spuwde . Geen beelden van gezien omda ik toen in Korea was . Onderweg naar de Merapi zie je al de verwoestingen dat zo'n vulkaanuitbarsting doet . Echte grote rotsblokken die zomaar ergens geparkeerd staan , veel lavagrond dat tot halverwege de deur ligt . Maar iets later staan we nog dichter bij de verwoestingen , heel der dorpen waar niks van overblijft . Bamboo-bos dat gewoon plat ligt . Dit bezoekt maakt ons alle zeer stil en onder de indruk wat de natuur ons kan aandoen . Echt een bezoek waard . De mensen daar zijn volop bezig met bamboohuizen te maken voor hun toeristenwinkel . Ze moeten ergens van leven .

De uitstapjes van >Yogjakarta zijn echt de moeite geweest , probeer niet met die geprogrammeerd spring uit en in de bus tours want die doen bovengenoemde plekken op 1 dag . Zotte werk dus .

Veel plezier ginds want volgende stop is 2 nachten aan de zeer actieve vulkaan Bromo

superexperience

Michel