MikegoesAsia.reismee.nl

Vulkaan Bromo

Samen met de groep van 5 doen we een 2daags bezoek aan de vulkaan Bromo , deze is momenteel redelijk actief .De rit van Yogjakarta tot dichtstbijzijnde stadje is al meer dan 11h . Daar wachten en overstappen op kleinere bus die ons naar een hotel dichtbij de vulkaan zal brengen . Welk hotel en waar dat zijn voor ons vraagtekens ?
De rit gaat gezwind door het donker berg op en af . Iedere keer kijken we elkaar aan en denken : Het zal hopelijkhier zijn . Wat niet enkel het zitvlak krijg te verduren , ook de maag komt opzetten omda het honger heeft .
Rond 21h komen we aan en na incheck direct het resto'ke binnen en hopen dat we nog kunnen eten bestellen , oefff.Een biertje erna om bij te komen . We zitten dichtbij de vulkaan maar hoe dicht , dat kunnen we niet echt inschatten .We zien zelfs een kleine lavaeruptie , damn toch dichtbij.Best wel koud hier op die berg.

We staan om 5h ffkes op om de vulkaan bij zonsopkomst vanaf hotel te zien . Waauw ze zitten nog geen 2km van de vulkaan afen zien de grote aswolk . Je kan hier uren naar kijken . Maar ik kruip toch nog ffkes bed terug in .Na het ontbijt bieden enkele jonge gasten ons een rit op hun moto naar het vulkaan plateau aan . De Bromo zelf is verbodenterrein maar waar zij ons heen brengen is 'damn close' bij de vulkaan . Je kan af en toe een rots uit de vulkaan zien springen
Dit is echt te gek en veel kans ook verboden .
Na dit avontuur ga ik wandelen door het dorpje op de flank van de berg , 10 dagen geleden lag het onder 20cm aslaag . Enkele dakenbegaven het onder het gewicht , de wegen liggen her en der nog onde de as . Veel meer valt hier niet te zien .Baja genieten van de vulkaan dan maar . Savonds spuwt hij af en toe kleine hoeveelheden lava uit maar niet echt over de rand .
Later de avond is het precies een kleine aardbeving , echt wel raar . Zelfs de locals komen kijken .
Onze laatste ochtend gebruiken we voor een zonsopkomst vanaf een andere berg in het plateau . zeer mooi uitzicht over de Bromo .Als we dan ontbijten nemen we afscheid van de Bromo om weer een lange rit richting Bali (Ubud) te doen . Dit was echt wel een bijzondere ervaring . Paar dagen later wordt vliegverkeer deels stilgelegd door de vulkaanwolk .

Bye

Michel