MikegoesAsia.reismee.nl

What's Myanmar about ?

Dit zou het hoogtepunt van men halfjaar rondreizen moeten worden , ik keek er al tijdje naar uit . Vele vragen over hoe dat land er nu uitziet , hoe de mensen onder het militaire regime leven .

Maar eerst nog Dollars wisselen in Bangkok want er is GEEN ATM in Myanmar . Je moet dus een pak geld meepakken . En daarvan later nog een deel omwisselen in de plaatselijke munt Kyat , dit doe je ergens op een markt of in een juwelierszaak ( 1dollar kan 820 tot 885 kyat zijn ). Wissel je 100 dollar bills dan is de rate hoger maar de briefjes moeten crispy clean en nie te oud zijn . Je ziet het al hé , veel gedoe dus . Kyat betaal je vooral in kleine resto's en voor het transport . Of inkom voor bepaalde grote monumenten .

De prijzen in Myanmar zijn eigenlijk duur tov Thailand . Twin room van 15$ tot 20$ en dan heb je nog niks aan luxe . Zelfs in de kleinere steden is het prijzig want er mogen maar een aantal toeristenhotels zijn . Gelukkig is het plaatselijke eten vrij goedkoop maar dan mag je niet ziek worden :-)

Het wegennetwerk en bussysteem is echt nog rampzalig . Afgekeurde bussen uit omliggende landen en wegen dat bijna soort zandweg is . Er is maar 1 echt goede baan die van Mandalay naar Yangoon . De rest is slecht geasfalteerde weg met een amper schokdemperhebbende bus . Zelfs 80 procent van de taxi's geraak hier niet door een luchtige controle . De bussen connecteren niet met elkaar , de reistijden zijn zeer lang en vertrekuren soms onmenselijk vroeg ( 5h de enigste bus in een bepaalde richting) . Als je dus echt veel wil zien op korte tijd zou ik dan toch een tourreis boeken want we hebben veel moeten weglaten omdat onmogelijk is om dat op korte tijd te zien of zelfs te geraken .

Wat is er wel goed ?

De mensen hun glimlach als je in kleine steden wandelt of fietst , je bent precies een attractie op zich . Meiskes kijken je aan als je passeert . Gsm's zie je amper op straat . Ze hebben internetcafes maar het gaat er zo traag als ons inbelsysteem van 15jaar geleden . Als je geluk hebt , is hotmail eens niet geblokkeerd .

Maar is er dan iets te zien in Myanmar ?

De grote Stupa in Yangon , kleine tempels in Pyay en Magwe . Maar vooral de tempelvlakte in Bagan . Ook de enigste plek waar er genoeg toeristen zitten en zo ook wa westerse resto'kes .Bagan komt qua tempels toch vlak na Angkor Wat . Echt fantastisch plek Bagan .

Het was een leerzame reis maar toch wel zwaar zo , ook doordat iedereen ziek is geweest en daarbovenop de warmte .

Ik zou toch nog eens willen doen maar dan enkele jaren wachten .

byee

michel

wie wil er meer details over reis of gaan de foto's genoeg zeggen ?