MikegoesAsia.reismee.nl

Eerste dag in Beijing

Men eerste dag is een dag in vliegtuig hangen , maarja je moet er geraken anders ben je erniet .

Als al men 164 dagen zo zouden verlopen dan kom ik niet meer thuis . Over de vlucht valt niet veel te vertellen maar des te meer over de overweldigende stad Beijing . Hoe kan je de grootte van een stad inschatten als je ernog niet geweest bent? Niet dus . Na een namidddag in belgie en een voormiddag in china op vlieger te zitten begint men eerste (eigenlijk 2de ) dag al goed . Een taxirit met een chauffeur die geen woord , zeg maar letter, Engels kan , proberen uit te leggen waar je juist in Beijing wil zijn . Dat was al genieten op zich want je erover opwinden helpt niks.

Eenmaal ingecheckt geraak ik aan de praat met enkele backpakkers van men hotel . Ik leg men trip van morgen al vast (de grote chinese muur) en begin langer gesprek met de duitser Tomasz aan men tafel . Op zijn dagplanning staat het Olympisch stadion en zwembad . Oke dat stond dus ookop mijn lijst voor één van de 5 dagen hier . Dus waarom niet ineens deze namiddag dan kunnen we wat bijpraten . Hij leerde men enkele trukjes en handige metrokredietkaart aankopen . Superhandig dus zo europese maat voor op je eerste dag . Het bezoek liep wa uit door overenthousiaste chineese meiden die perse enkele (too much)foto's met ons wilden . En ookonze wandeling door het minder bekende Olympisch park met op de top mooi uitzicht op' het vogelnest van de spelen' was al klein hoogtepunt .

Na al een lange dag springen we een leuke familiaalresto binnen . Te veel opdiensters voor het aantal volk . Na enkele foto's in het menu te bekijken , laat ik men gids beslissen wa we eten .

Zeer pikante (nog voor ons afgezwakte versie) van soort kleine kippeboutjes in rode (chili)bonen .En met als tweede bordje varkenshart denk ik , gesneden en gebakken als kebab en wa gekruid en zo eindigend bij soort rundsreepjes in een sausje . Ofcourse rijst en nog voorproeverke komkommer met dipsaus . Ginds drinken ze frisdrank en bier bij hun eten , mss als afkoeling tegen da brandend kipje . damn lekker en nog geen 12€ voor onze beide gerechten en drank, njamnjam

Nu ben ik stikop wegens slecht slapen in vliegtuig . Nog juist dag geeindigd bij klein lokaal winkelke waar we gezellig meekeken naar de chinese 'thuis of familie' afleveringvan de avond .Zeer vriendelijke mensen , ook degene die we overdag tegenkwamen, ze lachen zo lief :-)

Sorry hierstop ik morgen op tijd de bus in voor het ontroerendsteindukwekkendste moment : De muur van China .

FFkes steunbetuiging : Frank VDB is overleden , ons grootste wielertalent dat mentaal scheef zat .