MikegoesAsia.reismee.nl

chengdu , smog city

De treinrit naar Chengdu : ontmoet weeral hollands koppel , samen wachtend op de 1,5h vertraging hebbende trein . Dit maal nam ik de softsleeper , maar 4 beddens en wa meer afgesloten. Dit kost meer maar wa privacy en plaats . Leuke rit met 3 aziaten en verderop wat expats ( buitenlanders) .

Iets na de middag een stadswandeling , opzoek naar het grote plein met Mao-standbeeld . Deze stad is iets vuiler , oogt minder mooi en er hangt veel smog . Je hebt er echt winkelsteegjes met elke shop dezelfde dingens , bv gsmsteegje van 1km , in buurt hostel allemaal keukengerief enz . Maar ze verkopen dan bijna ook exact hetzelfde . raar zelle .Dus deze stad is dus niet toeristisch , op enkele tempels na . 's avonds afscheidsdrankje van 1 van de treinreizigers . Daar ontmoet ik dan de chinees-amerikaan Ben .

De volgende dag begint vroeg met de Panda-visit tour . Hier stap ik rond met Ben en enkele andere gasten . Altijd handig zo'n toer om contacten te leggen . We zien de panda hun ontbijt verorberen . Meer doen die beesten niet tijdens hun dagje . Na de middag bezoek ik met Ben de grote buddhatempel in de stad waar je lekker vegetariscch kunt eten . Heel handig is dat ben uitstekend chinees kan praten . Dus ideaal om eten te bestellen en wetend wa erin zit . Erna nog een dessertje van straatkraampje geplukt . Na deze leuke rustige dag wat dringend planning maken voor volgende stad en hotel . 'Savonds met Ben dan plaatselijke Hotpot gedaan , soort fondue maar met groenten erbij in en natuurlijk wa pikanter . Avond afsluitend in hostelbar , ideaal om andere reisgenoten te ontmoeten voor komende dagen .

Wat doet een mens op zondag ? Musea bezoeken . We hebben er 2 gedaan over de plaatselijke geschiedenis + bovenop uitleg van Ben en een volunteer van museum over kunst en opgravingen . Leuk maar hadden toch iets meer verwacht van de musea . Dan maar lekkere lunch gedaan : voor het eerst eens een vis gegeten , enkel de saus was wa siroopachtig . Ik heb eens een kijkje genomen in de keuken daar . Later de dag nog treintickets gekocht , geld afgehaald , klerenwas gedaan . 'savonds hostelbar in en daar zeer lekkere patatfrietjes gegeten , heb zelf de diensters erover gecomplimenteerd . Die paste uitstekend bij de kip zoet zuur .

Normaal ging ik vandaag de Big Boeddha bezoeken in nabij gelegen stadje . Maar snachts was het al aan 't regenen . En dan heb je echt geen zin om een berg en trappen te gaan doen voor 2-3h in een stadje 2h verderop . Dus maar relaxen in de bar en dan nu wa mailen , me scheren en wassen . Dat moet ook gebeuren hé . Als weer wa opklaart , nog snel de stad in om iets te zoeken .

Morgen is vooral in pakken en wachten voor de trein van 15H30 die men na 20 uurdurende rit in Kumning brengt . Hopelijk weer een leuke groep op die nachttrein .

Wat me nu bij blijft , is waarom ze dit de pikantste eetregio van China noemen . Zeer lekker maar zelfs de mildpikant is nog iets te straf voor me . Dankzij Ben was het vooral een maaltijdervaring in chengdu .

tot volgende bericht

michel

Kris Wens

Ge hebt het precies goe daar. Profiteer er maar goe van want da half jaar zal vlug om zijn.
Groeten Kris

anneline en de rest

jij bent blijkbaar veel onderweg als ik lees
hier alles ok
zie dat pascal ook al reactie heeft gezet, doet wel deugd zeker als je leest dat er van de familie het volgen en reactie plaatsen
groetjes en mss morgen op de chat?

laurent

volgens mij zit hij ginder al in den bak want heeft al 4 dagen niets meer geschreven