MikegoesAsia.reismee.nl

chengdu , smog city

De treinrit naar Chengdu : ontmoet weeral hollands koppel , samen wachtend op de 1,5h vertraging hebbende trein . Dit maal nam ik de softsleeper , maar 4 beddens en wa meer afgesloten. Dit kost meer maar wa privacy en plaats . Leuke rit met 3 aziaten en verderop wat expats ( buitenlanders) .

Iets na de middag een stadswandeling , opzoek naar het grote plein met Mao-standbeeld . Deze stad is iets vuiler , oogt minder mooi en er hangt veel smog . Je hebt er echt winkelsteegjes met elke shop dezelfde dingens , bv gsmsteegje van 1km , in buurt hostel allemaal keukengerief enz . Maar ze verkopen dan bijna ook exact hetzelfde . raar zelle .Dus deze stad is dus niet toeristisch , op enkele tempels na . 's avonds afscheidsdrankje van 1 van de treinreizigers . Daar ontmoet ik dan de chinees-amerikaan Ben .

De volgende dag begint vroeg met de Panda-visit tour . Hier stap ik rond met Ben en enkele andere gasten . Altijd handig zo'n toer om contacten te leggen . We zien de panda hun ontbijt verorberen . Meer doen die beesten niet tijdens hun dagje . Na de middag bezoek ik met Ben de grote buddhatempel in de stad waar je lekker vegetariscch kunt eten . Heel handig is dat ben uitstekend chinees kan praten . Dus ideaal om eten te bestellen en wetend wa erin zit . Erna nog een dessertje van straatkraampje geplukt . Na deze leuke rustige dag wat dringend planning maken voor volgende stad en hotel . 'Savonds met Ben dan plaatselijke Hotpot gedaan , soort fondue maar met groenten erbij in en natuurlijk wa pikanter . Avond afsluitend in hostelbar , ideaal om andere reisgenoten te ontmoeten voor komende dagen .

Wat doet een mens op zondag ? Musea bezoeken . We hebben er 2 gedaan over de plaatselijke geschiedenis + bovenop uitleg van Ben en een volunteer van museum over kunst en opgravingen . Leuk maar hadden toch iets meer verwacht van de musea . Dan maar lekkere lunch gedaan : voor het eerst eens een vis gegeten , enkel de saus was wa siroopachtig . Ik heb eens een kijkje genomen in de keuken daar . Later de dag nog treintickets gekocht , geld afgehaald , klerenwas gedaan . 'savonds hostelbar in en daar zeer lekkere patatfrietjes gegeten , heb zelf de diensters erover gecomplimenteerd . Die paste uitstekend bij de kip zoet zuur .

Normaal ging ik vandaag de Big Boeddha bezoeken in nabij gelegen stadje . Maar snachts was het al aan 't regenen . En dan heb je echt geen zin om een berg en trappen te gaan doen voor 2-3h in een stadje 2h verderop . Dus maar relaxen in de bar en dan nu wa mailen , me scheren en wassen . Dat moet ook gebeuren hé . Als weer wa opklaart , nog snel de stad in om iets te zoeken .

Morgen is vooral in pakken en wachten voor de trein van 15H30 die men na 20 uurdurende rit in Kumning brengt . Hopelijk weer een leuke groep op die nachttrein .

Wat me nu bij blijft , is waarom ze dit de pikantste eetregio van China noemen . Zeer lekker maar zelfs de mildpikant is nog iets te straf voor me . Dankzij Ben was het vooral een maaltijdervaring in chengdu .