MikegoesAsia.reismee.nl

Battambang en men eerste thaise stad

Men laatste Cambodiaanse stad is Battambang , de tweede grootste . Ik verwacht er dus veel van na Phnom en Siem . Zeer benieuwd dus . Zoals elke belangrijke stad ligt deze ook 6uur van de hoofdstad . Dat wordt weer de bus nemen maar ik heb een ipod vol met Simpsons afleveringen en moet ook wa slaap inhalen . Maar hier komt dus niks van in huis . De plaats naast me wordt ingenomen door een professor in rechten( vergat zijn naam al); Zeer handig voor enkele vragen over de cambodiaanse wetten . De zeer vlotte babbel doet de busreis snel voorbijgaan .Het is vrijdagmorgend en hij is op weg naar Battambang om weekendles te geven , tja ze kennen hier niet echt weekend . Elke cent dat ze kunnen bijverdienen is belangrijkste . Hij nodigt me uit om laat op de avond in Battambang te eten . Maar ik ben zo moe en weinig zin om zo laat te etenduswimpel ik hem vriendelijk af . Na opgehaald te zijn door de tuktuk van hostel , verken ik de 'grote stad ' . Wat eentegenvaller , dit is misschiens een grote stad maar dan voor de cambodianen zelf . Geen travelagency te bekennen , geen nachtleven en amper restaurants en hostels . Maar vlak naast men hostel is een zeer bekend plaatselijk restoke , zeer goedkoop en met men favoriete gerechten : amok en loc lac , mmm . Na nog een frisse pint richting kamer dan maar . Zelf uitzoeken hoe ik over de grens geraak en wat morgen kan doen in deze omgeving . Tja had al 2 nachten geboekt .

De volgende dag eens men planning doen via het hostel . Die australier zal wel iets kunnen regelen . en ja hoor het zal een share taxi worden naar de grensstad Poipet . Oke da is al in orde . Na wa rondstruinen word ik aangesproken door tuktuk driver voor een dagtripje naar Killing caves en de Benan tempelberg . Een kleinoud tempelcomplex op de berg , met schitterende trappen ernaar toe . En dan de Killing Caves , weeral van Pol Pot regime . Tragische verhalen uit die tijd zelle . Zoals altijd heb ik wa moeite met het gedrag van tuktukdrivers . Tja het zal nooi klikken met zo'n gasten . Een jonge gast speelt men gids ( voor 2$) en onderweg naar de Caves babbelen weover alles zowa . Er zijn ook nog enkele tempels boven op de berg en 2 kanonnen , een russische en amerikaanse . Mooi uitzicht over de vlaktes . Na een lekkere goedkope lunch (2$) terug richting stad , de tuktukdriver wil me nog bamboe trein laten doen , maar da is veel te saai als je daar alleen opzit , niet dus . Terug in de stad enkele tempels bezoeken en een restoke doen, beginnend met frisse pint . De bediening is hier precies nieuw want er wordt regelmatig verkeerd gebracht of gemaakt . echt leuk om te zien .

Wat nog opvalt : in de straten van de stad zijn trouwfeesten en begrafenissen voorzien van oorverdovend slecvht afgesteld muziek en gepraat . damn , die feesten duren tot 23H en die begrafenis begint om 7h . Dus weinig nachtrust zo .

De volgende ochtend in de share taxi ( gewone 4deurs auto) . We zitten met 3 vanachter , ik en een duits koppel . Vanvoor begint het met een vrouw en de chauffeur . Later komen er 2 kinderen bij en nog iets later een oude man . Die zitten allemaal vanvoor , echt grappig zicht .Onderweg geven ze de politie een centje om niet beboet te worden . De rit duurt 3 uurkes en dan worden we gedropt aan de grenspost . Met wa schrik over de scamverhalen aan de grens beginnen we aan de formaliteiten , een makkie en op halfuurtje staan we in Thailand . Die scams zijn vooral in de andere richting , naar cambodja . Opzoek naar een bus richting Ayuthaya , want blijkbaar gaan de meeste bussen richting Bangkok . Ayuthaya ligt 70km ten noorden van Bangkok maar begin te twijfelen of ik wel vervoer vind . Na wa zoeken toch een bus die me mss daar afzet . Onderweg nog eens gepolst , oef . Tja ander land andere manieren van reizen hé .

Dus onderweg naar Ayuthaya , later meer

bye

michel

Tessa

Hey Michel,

zo te lezen valt alles daar reuze mee!
Langs deze weg wens ik je alvast het allerbeste toe voor 2010!

Groetjes,
Tessa